Název: Name: | Polikarpov I-153 | Polikarpov I-153 |
Originální název: Original Name: | Поликарпов И-153 Чайка | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1941 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3437 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1348 kg | 2972 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1765 kg | 3891 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1859 kg | 4098 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 / 7,500 m | 32ft 9,7in / 24ft 7,3in |
Délka: Length: | 6,275 m | 20ft 7in |
Výška: Height: | 3,425 m | 11ft 2,84in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,14 m2 | 238.31 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 79,72 kg/m2 | 16.33 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-62 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec přeplňovaný dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 735 kW/1000 k a 625 kW/850 k v h= 4 200 m. Vrtule dvoulistá VIŠ AV-1 stavitelná o průměru 2 800 mm. | Shvetsov M-62 nine-cylinder air-cooled two-speed supercharger radial engine, rated at 986 hp for take-off and 838 hp at 13,780 ft, driving a two blade VISh AV-1 variable-pitch propeller of diam. 9ft 2,25in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 316 l a 200 l ve čtyřech přídavných nádržích pod křídly | 83.5 US gallons / 69.5 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 444 km/h v 4600 m | 275.9 mph in 15092 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 2000 m | 229.9 mph in 6562 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,1 m/s | 2972.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 5000 m | 5,5 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10700 m | 35105 ft |
Dolet: Range: | 480 km | 298.3 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 900 km | 560 mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný ŠKAS kulomet ráže 7,62 mm s celkovou zásobou 2 600 nábojů Pumový náklad: 6x RS-82, nebo pumy do 200 kg. | Four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns, 2,600 rounds of ammunition total. Bomb load: six or eight RS-82 od bobms of weighting 441 lb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Sovětští piloti používali při bojích s Japonci u Chalkin Golu a Nomonhanu zajímavý trik, přiblížili se s Čajkami s vysunutými podvozky, I-153 potom vypadaly jako starší a méně výkonné I-15 nebo I-152, po přiblížení byl podvozek zatažen a zahájen útok. | The I-153 first saw combat in 1939 during the Soviet-Japanese Battle of Khalkin Gol in Mongolia. The Japanese Army Air Forces' Type 97 Fighter Nakajima Ki-27 Nate proved a formidable opponent for the I-15bis and I-16, but was more evenly matched with the I-153, which retained agility inherent to biplanes while featuring improved performance. |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London: Macdonald & Co., (Publishers) Ltd., Seventh impression 1973m, First edition 1961, ISBN 0-356-01447-9. L+K 12/1972, Monografie Polikarpov I-153, Václav Němeček www.xs4all.nl http://www.airpages.ru/ru/i15_3.shtml http://www.airwar.ru/enc/fww2/i153.html http://combatavia.info/index1i153.html www.airwar.ru |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov I-153 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |